Motorboot flottielje met OCC Yachting rond Lefkas
Griekenland staat bekend als het ideale vakantieland voor zeilers. Dat je er ook fantastisch met een motorboot uit de voeten kunt, weten maar weinig mensen. Vakantiesophetwater monstert vanuit Preveza aan bij een flottielje van OCC Yachting en ontdekt het veelzijdige ‘zeilgebied’ rond Lefkas.
Ben je meer geïnteresseerd in een zeilvakantie in dit gebied, lees dan Ithaka en Lefkas: zeilen in slow motion
Meteen naar:
Marina Preveza
Het is half september en het regent dat het giet als we in de moderne marina van Preveza op onze slippers aan boord van onze luxe OCC Cruiser stappen. De staart van orkaan Ianos weet nog net een flinke klap uit te delen aan Lefkas en de eilanden Kefalonia, Ithaka en Zakynthos eronder, het gebied waar wij zouden gaan varen. Maar wij hebben geluk, wat heet; nog voor we vertrekken lijkt Poseidon weer tot rust gekomen.
Weer in Lefkas
Een orkaan als deze komt gemiddeld één keer in de zeven jaar voor. Verder zijn de weersvoorspellingen rondom Lefkas ronduit saai te noemen. In de positieve zin van het woord welteverstaan. Want dat maakt Griekenland, en de Ionische eilanden in het bijzonder, zo’n aantrekkelijk vaargebied. Door de eindeloze hoeveelheid baaien en eilanden is het nooit moeilijk om beschut vaarwater te vinden, en van begin april tot en met eind september is het meestal heerlijk weer. Geen enkele reden dus om dit gebied in handen te laten van een groepje zeilers.
"Als iemand dolfijnen ziet, roep dan ‘broodje haring’ op kanaal 77"
Flottielje OCC Yachting
’s Ochtends bij het palaver worden we uitgebreid geïnformeerd over hoe de komende week er uit gaat zien. “Hoi, welkom”, begroet Marjan ons enthousiast. Marjan is onderdeel van de driekoppige leiding die ons de hele week zal helpen met afmeren, wegvaren en het ontdekken van de mooiste plekjes. “De komende dagen is het heerlijk weer en zijn er eigenlijk geen bijzonderheden”, zegt Sander, de flottieljeleider. “Kefalonia, Zakynthos en Ithaka zijn alleen wel hard geraakt door de storm. Gelukkig zijn er heel veel andere mooie baaien en plekken waar we terecht kunnen.”
Wegvaren Preveza
Naast informatie over de lokale omstandigheden, krijgen we tijdens de briefing ook de marifoonkanalen door. Kanaal 8 voor de leiding, 71 voor het tankstation in Preveza en 77 is het onderlinge kanaal. “Als iemand dolfijnen ziet, roep dan ‘broodje haring’ op kanaal 77. Anders komen andere Nederlanders in de omgeving er ook op af”, zegt Marjan. “En bij het uitvaren van de marina de rode boei aan stuurboord laten”, luidt het laatste advies. ‘Prima, off we go!’ We varen over een betonde vaargeul weg van Preveza en komen al snel op zee.
Kanaal van Lefkas
Er staat nog best wat wind, maar zelfs op open zee is het met dank aan de windrichting alleen wat rimpelig. Ver is het niet naar het noordelijkste puntje van Lefkas, niet meer dan een mijl of zeven. Bij de havenkom liggen al een stuk of tien boten te wachten tot de brug richting het kanaal van Lefkas open gaat. Precies op het hele uur klinkt een sirene en komt de varende brug tussen Lefkas en het vasteland in beweging. “Can you please speed up”, horen we door de marifoon als een paar boten achter ons wat treuzelen. Kijkersfile? Tja, er is ook zoveel te zien.
Verboden baai van Skorpios
We varen langs het Agia Mavra fort uit 1300 en passeren de hoofdstad Lefkada en de enorme marina van het eiland. Vanuit het kanaal glijden we langzaam maar zeker de grote baai in tussen Lefkas en het vaste land. Terwijl de zeilboten van de flottielje schijnbaar doelloos heen en weer zeilen, zetten wij vastberaden koers naar het eilandje Skorpios, dat ooit gekocht werd van de Griekse overheid door scheepsmagnaat Aristoteles Onassis. Onassis trouwde hier in 1968 met voormalig first lady Jackie Kennedy, en inmiddels wordt het eiland door een nazaat van de familie verhuurd aan een Russische miljardair.
"We zwemmen in de verboden baai tot een piratenboot zich vastvaart"
Varen naar Meganisi
Skorpios wordt streng bewaakt, maar omdat alle strandjes in Griekeland toegankelijk moeten blijven, kunnen we toch voet aan wal zetten. We zwemmen net zo lang in de ‘verboden baai’ tot een piratenboot vol toeristen zich met een soort stormram vastvaart op het idyllische strandje. Hoogste tijd om ons anker te lichten en koers te zetten richting Spartochori op het eiland Meganisi. Als we hebben aangelegd maken we meteen een wandeling naar het dorpje Spartochori boven op de rotsen, waar we uitzicht hebben over een groot deel van de baai van Lefkas. Het hooggelegen dorp lijkt bijna onaangeraakt door de tijd.
Doorstomen naar Sivota
Onze volgende ankerplaats ligt vlak om de hoek in een baai van het onbewoonde eiland Thiliá. Nadat we uitgebreid de ligbedden op het voordek hebben getest is het tijd om door te stomen richting Sivota. Hier krijgen we een ligplaats pal voor een terras, zodat we in twee stappen met een verkoelend drankje bij de boot zitten. Met onze sup verkennen we de oevers van de baai. Die zijn bedekt met olijf- en pijnbomen, met daartussen af en toe een smaakvolle oude villa. ‘s Avonds eten we bij restaurant ‘12 Gods’ als ware goden en worden we verwend met allerlei soorten vishapjes en gegrilde groenten.
Ionische zee
De flottielje trekt verder richting Kalamos, dus manoeuvreren we de haven uit richting de open Ionische zee. De scherpe romp klieft moeiteloos door de golven en met de afstandsbediening van de stuurautomaat in de hand zakken we heerlijk onderuit op het voordek. Met de kilometerslange landtong van Meganisi aan bakboord en de door noodweer geteisterde eilanden Ithaka en Kefalonia ver weg aan stuurboord, varen we door richting het kleine rotseiland Formikoula.
Monniksrobben op Formikoula
Op een mooi beschut plekje onder Formikoula laten we het anker vallen. We gebruiken de bijboot en de sup om het eiland en de grotten langs de kust te verkennen. Als we even later het anker lichten, zien we ineens een kale grijze kop boven water komen en daarna nog één. Een stel monniksrobben zwemt rustig rond een paar rotspunten en verdwijnt even later in de verte.
"De stabilisatoren maken moeiteloos de grootste schommelingen ongedaan"
Havenmeester van Kalamos
Daarna zetten we koers naar het eiland Kalamos, een met dennenbossen uit de oudheid begroeide onderwaterberg die 745 meter boven de oppervlakte torent. In de haven ligt het rijen dik met schepen die uitgeweken zijn van de door storm getroffen eilanden, dus ankeren we in de baai er vlak voor. ’s Avonds roeien we naar de jachthaven, waar ene George de scepter zwaait. Hij is de officieuze havenmeester, helpt iedereen vakkundig met aanleggen en loodst ze vervolgens zijn restaurant in. Ook wij trappen in zijn val.
Ormos Abeleki op Meganisi
Bij het wegvaren zien we op de Windfinder app (zie weer-apps) dat er een regenfront op ons afkomt en even later doemt een donkere wolkenpartij op aan de horizon. Snel halen we de loungekussens van het voordek en zetten ons schrap. Gelukkig maken de stabilisatoren van de OCC Cruiser 40.2 moeiteloos de grootste schommelingen ongedaan en in een uurtje steken we over richting de baai Ormos Abeleki op Meganisi, waar het weer meteen opklaart.
Flottieljeleiding
Op aanwijzing van Sander via de marifoon en met afgesproken handgebaren varen we eerst achteruit recht op de rotsen af, om dan met een scherpe bocht richting een drijvende steiger te steken terwijl we het anker laten zakken. Op deze manier liggen we achter zoveel mogelijk ankerketting en maken we gebruik van jarenlange lokale kennis van de flottieljeleiding.
Ambracische Golf
De volgende dag is een serieuze vaardag helemaal terug naar Preveza, door naar de Ambracische Golf (Golf van Arta), een binnenzee met veel bijzondere flora en fauna. Via de vaargeul naar Preveza varen we langs een paar viskwekerijen waar ineens dolfijnen opduiken. In dit beschermde natuurgebied schijnt een groep van 150 dolfijnen te leven. Je moet dus wel heel veel pech hebben wil je er geen tegenkomen.
“Hopelijk worden ‘beach cleanups’ een nieuw vast onderdeel van flottieljes”
Schildpadden bij Vonitsa
Onze bestemming is de baai van Vonitsa, waar een Venetiaans fort uitkijkt over de baai. Bij het eilandje Koukouvitsa ankeren we met een achterlijn naar de rotsen naast de andere boten van de flottielje. We verkennen het boomrijke eiland en lopen ‘s avonds naar het plaatsje Vonitsa. Vanaf de kade zien we de kop van een nieuwsgierige schildpad boven water steken.
Vonitsa beach cleanup
De volgende morgen varen we naar een inham ten westen van Vonitsa, misschien wel de mooiste baai van de hele route. De oevers liggen alleen vol plastic, dus nemen we een rol vuilniszakken mee in de bijboot en ruimen zoveel mogelijk troep op. Later horen we dat andere deelnemers van de flottielje graag mee hadden gedaan. Hopelijk worden ‘beach cleanups’ een nieuw vast onderdeel van flottieljes, want één van de weinig storende dingen in dit Griekse vaarparadijs zijn de enorme hoeveelheden zwerfafval. Gelukkig is wegwerpplastic sinds 2021 verboden in Griekenland.
Varen in Griekenland
Lees hier verder als je ook benieuwd bent naar varen met een motorboot rond Corfu.
De Ionische eilanden zijn natuurlijk ook een prachtig gebied om een zeilboot te huren.
Hier lees je alles over varen in Griekenland, van populaire vaargebieden tot weersomstandigheden, huurmogelijkheden, vaarroutes en praktische tips.
Praktische informatie:
Reiskosten
Wij betaalden € 280,- p.p. voor een retourtje Preveza. De OCC 40.2, die geschikt is voor 6 personen (3 hutten) is te huur vanaf € 2.800,- per week, vanaf € 3.000,- als je meedoet met een flottielje. Buiten de boothuur betaal je voor de OCC Cruiser € 250,- havengeld (inclusief schoonmaak) voor de eerste en laatste dag in de marina. Na een week varen waren wij slechts € 143,- kwijt aan diesel. Bij hoge snelheden gaat het brandstofverbruik echter significant omhoog. Liggeld is bij een flottielje meestal afgekocht. Vaar je zelfstandig, dan betaal je vaak alleen liggeld in de vorm van een bezoek aan het bijbehorende restaurant.
OCC Cruiser 40.2
De tocht is gemaakt met een OCC Cruiser 40.2. Het schip is feitelijk een Tuna 40.2, die zo is aangepast voor de Mediterranee dat OCC Yachting er hun eigen naam aan mochten geven. De OCC heeft een lengte van 12,2 meter, breedte van 4,3 meter en een diepgang van 1,1 meter. De kruiphoogte bedraagt 2,75 meter. Het schip wordt voortgestuwd door twee Yanmar 75 pk saildrive-motoren en is uitgerust met stabilisatoren voor optimaal vaarcomfort.
Ligplaatsen rond Lefkas
Bijna alle havens in dit gebied liggen aan de (noord)oostzijde van de eilanden, vanwege de heersende winden en golfslag. De best beschutte ankerplaatsen bevinden zich om diezelfde reden ook meestal aan de (noord)oostzijde. Hou de voorspellingen echter goed in de gaten. In het zeldzame geval van een storm of orkaan kan de wind juist uit de andere richting blazen.
Vaarafstand
De grootst gevaren afstanden zijn: 25 nautische mijlen van Preveza naar Spartachori op de eerste dag en 35 nautische mijlen van Ormos Abeleki naar Koukouvitsa op de laatste dag. De rest van de week voeren we alleen kortere routes van niet meer dan een paar uur.
Bezienswaardigheden
Preveza
De omgeving van Preveza zit vol archeologische parels zoals Nicopolis, een gigantisch overblijfsel van een stad uit 31 v.C. met 150.000 inwoners waar (nog) geen drommen toeristen op af komen. Veel muren en gebouwen staan nog steeds overeind en de regio investeert een hoop om het te allemaal zo goed mogelijk te preserveren. Vlieg je op Preveza, bezoek dan zeker het Romeinse theater, van waaruit je de plek kunt zien waar Octavianus in 32 v.C. de historische zeeslag won van Marcus Antonius en Cleopatra VII.
Preveza zelf is niet alleen het scharnierpunt tussen de Ionische zee en de Ambracische Golf, maar ook tussen de bijna tropisch aandoende strandkust in het noorden en de Ionische eilanden in het zuiden. ‘Preveza’ betekent dan ook zoveel als ‘passeerstation’.
Restaurants in Preveza
De volgende restaurants in Preveza mag je zeker niet overslaan:
Treli Garida (crazy shrimp)
Een familierestaurant waar lekkernijen worden geserveerd waar Preveza om bekend staat, waaronder natuurlijk gegrilde garnalen.
Adres: Adrianoupoleos 7, Preveza
Psatha
Een soort jazz bistro waar iedere dag traditionele gerechten worden gekookt die je bij de keuken kunt uitkiezen: konijnenstoofpot, moussaka, volle rundersoep en allerlei groenten en bonengerechten uit de oven of van de gril.
Adres: Dardanelion 4, Preveza
Stranden boven Preveza
Monolithi beach, vlak boven Preveza, is het langste strand van Europa. Volg de kustlijn en je komt vanzelf bij het schilderachtige (en toeristische) dorpje Parga. Bij de stranden kun je allerlei soorten watersport doen, waaronder jetskiën, parasailen en duiken.