Zeilboot huren in Kroatië: vaargebieden en tips
Kroatië is één van de populairste landen voor een vaarvakantie. Tienduizenden Nederlanders huren hier jaarlijks een (zeil)jacht en genieten van de eindeloze hoeveelheid eilanden en baaien, de kraakheldere zee en de verrassend groene en ongerepte natuur.
In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten als je gaat varen in Kroatië, inclusief de voorbereiding, alle vaargebieden, lokale (vaar)regels, het zeilklimaat en het huren van een boot.
Vaargebied
De Kroatische kust telt meer dan 800 baaien en havens, plus honderden eilanden. Jachthavens en andere voorzieningen voor watersporters zijn van uitstekende kwaliteit. De Kroatische eilanden verschillen onderling sterk en ieder haventje of eiland heeft een unieke identiteit en uitstraling. Op talloze plekken zijn ongelooflijk fraaie bouwwerken achtergelaten door de oude Romeinen en Venetianen die hier eeuwen hebben geheerst. De aanblik van steden en dorpen doet dan ook denken aan Italië.
Kroatische kustlijn
De grillige kustlijn is hemelsbreed 530 kilometer lang, maar door het kronkelende verloop in werkelijkheid 1780 kilometer. Langs de kust liggen vele havens en baaitjes verscholen. Er zijn 1185 eilandjes en rotsformaties voor de kust met een gezamenlijke kustlijnlengte van meer dan 4000 kilometer. Kortom, de watersporter heeft een ‘uitgevouwen’ kustlijn van 5780 kilometer tot zijn beschikking. Van de 1185 eilanden die Kroatië toebehoren zijn er slechts 66 bewoond. Dat betekent dat een zeiler zich een weg kan banen tussen meer dan 1100 onbewoonde rotsformaties.
Boot huren in Kroatië
Vereiste ervaring
Varen in Kroatië verreist over het algemeen wat meer ervaring dan varen in Griekenland. Toch zijn er manieren om ook als relatieve beginneling de Kroatische kust te ontdekken, bijvoorbeeld door mee te doen aan een flottielje. Heb je wat meer ervaring en ben je in het bezit van een ICC (Klein Vaarbewijs II) en een marifoonbewijs, dan kun je zelfstandig een boot huren. Wie een vaarvakantie viert in Kroatië, komt terecht in een land met een enorm rijke cultuurhistorie, overweldigende natuur en een bijzonder veelzijdige keuken die zowel Hongaarse en Oostenrijkse invloeden heeft, als Turkse, Griekse en Italiaanse.
Meteen naar:
Kroatische jachthavens
De afstanden tussen de eilandhavens zijn zéér haalbaar en meestal met een gunstige wind aan te lopen. Grotere havens, met bijvoorbeeld een capaciteit van 1200 jachten dienen veelal als vertrekhaven of als thuishaven voor de duizenden (buitenlandse) eigenaren die er een vaste ligplaats voor hun jacht hebben. Dergelijke havens bieden ultramoderne faciliteiten, met niet alleen brandstof, water, elektriciteit en goed sanitair, maar ook internet op de steigers, goede parkeerterreinen en hier en daar een zwembad.
ACI marina’s
Veel marina’s zijn in beheer van de staatsorganisatie Adriatic Croatia International club (ACI-marina’s). Havens die onder deze organisatie vallen zijn goed uitgerust maar erg commercieel. ACI-havens hebben een hoge kwaliteitsstandaard, maar gemeentehavens doen daar niet veel voor onder en zijn goedkoper. Er bestaan ook verenigingshavens, waar de sfeer wat minder zakelijk is. Lig je niet in een haven maar ergens vrij geankerd, dan kan het toch zijn dat de lokale autoriteiten je liggeld berekenen.
Zeilseizoen Kroatië
Door de noordelijke ligging in de Middellandse Zee is het zeilseizoen iets korter dan bijvoorbeeld in Griekenland en Turkije. In mei begint het aangenaam te worden, maar is het ’s avonds nog fris. Begin oktober kan het overdag nog lekker zijn, maar door de kortere dagen duurt het ’s morgens even voor het shirt uit kan en daalt het kwik in de namiddag weer snel. Buiten deze periodes wordt de kans op neerslag groter en het zeewater koeler.
Beste huurperiode
De meest aantrekkelijke periodes zijn van half mei tot begin juli en van begin september tot half oktober. In het hoogseizoen kan het bijzonder warm en druk zijn in de havens, want vanuit heel Europa én het voormalige Oostblok komt men voor een zeilvakantie in groten getale naar Kroatië. In het naseizoen is het een stuk minder druk en is het zeewater door de zomer aangenaam opgewarmd.
"Toch moet je hier altijd beducht zijn op een plotselinge weeromslag"
Het vaarwater
Het vaarwater is geografisch ingedeeld van noordwest naar zuidoost in drie regio’s: Istrië, Kvarner en Dalmatië. De laatste is weer onderverdeeld in drie subregio’s te weten Noord-Dalmatië, Midden-Dalmatië en Zuid-Dalmatië. Weerkundig wordt de Kroatische zee echter feitelijk in tweeën gescheiden in een noordwestelijk en zuidoostelijk deel, ter hoogte van Rt. Ploca (Punta Planka). Want als de beruchte ‘bora’ van zich doet spreken ten noorden van deze kaap waait de jugo vaak ten zuiden hiervan. Waait de bora echter ten zuiden van deze kaap, dan staat de jugo vaak ten noorden van Punta Planka door. Een duidelijke meteorologische scheiding dus.
Lees hier meer over de verschillende vaargebieden in Kroatië.
Weer in Kroatië
Kroatië heeft een Middellands-Zeeklimaat met milde winters, warme zomers en een kortdurende lente en herfst. Lente en herfst kunnen gepaard gaan met onstuimige dagen. De temperatuur van het zeewater reikt in de zomer tot 25 °C en blijft in de winter steken rond de 12 °C. De aangename temperatuur in het zomerseizoen in combinatie met de zwoele wind maakt Kroatië tot een populaire zeilbestemming. Wel blijft het een gebied waar je altijd beducht moet zijn op een plotselinge weeromslag.
Lees hier meer over het weer in Kroatië
Terug naar de inhoudsopgave
Flottieljezeilen in Kroatië
Wie voor het eerst wil gaan zeilen in Kroatië, doet er goed aan om dat eerst eens te kijken naar flottieljezeilen. Je huurt een jacht en betaalt extra om deel te nemen aan een flottielje. De flottieljeleider houdt elke ochtend palaver (bespreking met alle deelnemers) over het vaarplan en de weersverwachting voor die dag. Hij/zij geeft aanwijzingen bij het voor anker gaan, vertrekt als laatste en komt meestal als eerste op de afgesproken bestemming aan om je te helpen bij het ankeren of afmeren. Je bent niet verplicht achter elkaar aan te varen of bij elkaar te blijven, en vaart dus geheel zelfstandig.
Welke ervaring heb ik nodig voor een zeilflottielje?
Enige zeilervaring is natuurlijk vereist, maar je hoeft geen doorgewinterde zeezeiler te zijn. Overdag is de flottieljeleider per marifoon bereikbaar, en vaak wordt er ook een appgroep aangemaakt voor onderling contact en uitwisseling van informatie. De kust van Kroatië is met zijn vele eilanden, binnenzeeën en kanalen een populaire flottieljebestemming geworden en flottieljezeilen wordt dan ook langs de gehele kust van Kroatië aangeboden. Zo maak je op een ontspannen manier kennis met navigeren en manoeuvreren. Met zelfstandige IJsselmeerervaring heb je voldoende kennis om deel te nemen aan een flottielje. Ook is een ICC een vereiste voor iedereen die een boot huurt in Kroatië.
Tip:
Voor families met kinderen kan het flottieljezeilen extra leuk zijn, omdat de kinderen met elkaar kunnen optrekken bij havens en ankerplekken.
Eigen verantwoordelijkheid tijdens een flottielje
Wees je er tijdens het deelnemen aan een flottielje van bewust dat je enerzijds geacht wordt de aanwijzingen en adviezen van de flottieljeleider op te volgen, maar anderzijds dat je zelf schipper blijft op het jacht, borg hebt betaald en áltijd verantwoordelijk blijft voor schade. Oók als je de instructies van de flottieljeleider hebt opgevolgd!
Zelfstandig huren
Zelf een schip huren zonder schipper noemt men ook ‘bareboat’ varen. Je beschikt dan zelfstandig over een jacht en bent vrij om je eigen koers te bepalen.
Lees ook:
Het reisverhaal over flottielje zeilen in Kroatië
De keuze van het vaargebied
Waarom varen in Istrië?
Istrië is vanwege de korte rijafstand vanuit Noord-Europa erg populair en havens worden in het zomerseizoen druk bezocht. Voor watersport minnende Italianen ligt dit vaargebied naast de deur en zij zijn dan ook gek op dit vaargebied. Lees meer over varen in Istrië.
Waarom varen in de Kvarner baai?
De Golf van Kvarner, iets zuidelijker, is wat ruimer en goed bedeeld met fraaie eilanden. Kvarner wordt ook bezocht door niet-watersporters en herbergt een aanzienlijke hoeveelheid campings op de oevers. Lees meer over varen in de Kvarner baai.
Waarom varen in Noord-Dalmatië?
Noord-Dalmatië (voor de kust van Zadar) met het nationaal park Kornati Eilanden wordt gekenmerkt door een grote eilanddichtheid. Zo dicht zelfs dat de zeilen, mede door talrijke riffen, hier en daar gestreken moeten worden wegens gebrek aan zeilruimte. Lees meer over varen in Noord-Dalmatië.
Waarom varen in Midden-Dalmatië?
Het zuiden van het Noord-Dalmatische vaargebied gaat voor de kust van Split over in Midden-Dalmatië, alwaar de eilanddichtheid afneemt. Het vaarwater bestaat hoofdzakelijk uit ruime zeestraten en kanalen tussen een paar langgerekte, groene eilanden. Nochtans is de afstand vanuit Split naar het diepst in zee gelegen eiland Bisevo met slechts 35 mijl in een dag makkelijk te overbruggen. Lees meer over varen in Midden-Dalmatië.
Waarom varen in Zuid-Dalmatië?
In Zuid-Dalmatië kun je terecht voor zowel flinke zeilslagen op ruimer water als kortere trajecten tussen wel heel bijzondere eilanden. Navigatie kan onder normale omstandigheden in heel Kroatië gewoon op het zicht, want de afstanden tussen de eilanden hoeven nérgens groter dan 20 mijl te zijn. Lees meer over varen in Zuid-Dalmatië.
Handig om te weten
Meteen naar:
Havenautoriteiten en de bemanningslijst
Regels voor verblijf in een nationaal park
De keuze van de vertrekhaven
In ieder vaargebied zijn meerdere vertrekhavens. Naar Pula in Istrië is het met 1400 kilometer snelweg nog te doen, maar van Amsterdam naar Midden- of Zuid-Dalmatië vergt, heen en weer, op zijn minst vier dagen reistijd. De afstand van Amsterdam naar Split in Midden-Dalmatië bedraagt ruim 1700 kilometer en naar Dubrovnik in Zuid-Dalmatië meer dan 1900 kilometer.
Havengeld in Kroatië
Voor wie gewend is in Griekenland of Turkije te varen, kunnen de havengelden tegenvallen. De hoogte van het liggeld hangt af van de scheepslengte. Veel havens zijn commerciële havens en afmeren wordt in Kroatië altijd in rekening gebracht, ook al is het maar voor even. Gemeentehavens zijn over het algemeen iets prijsvriendelijker.
Moorings en ankeren
Het vastmaken aan meerboeien in baaien is niet gratis en wordt overal in rekening gebracht. Je doet er goed aan te controleren of degene die de penningen komt innen daartoe bevoegd is. Officieel behoor je een betalingsbewijs te ontvangen. Op sommige plekken betaal je ook voor ankeren.
Aanmeren in Kroatië
Op de eilanden meer je meestal af aan de dorpskade of golfbreker met de achtersteven naar de wal. Met de boeg aan het anker of een meerlijn en de spiegel met twee heklijnen op de wal. De loopplank is daarom onmisbaar. Remmingwerk of steigers zijn niet overal aanwezig. Zie je in een havenhoek kleine vissersbootjes liggen, dan is het daar vrijwel zeker te ondiep voor kieljachten. Het is in bijna alle havens gebruikelijk om je komst te melden op marifoonkanaal 17. Je krijgt dan een ligplaats toegewezen door de havenmeester, die je vervolgens opvangt en je een mooringline aanreikt.
Havenautoriteiten en de bemanningslijst
In Kroatië verlangen havenautoriteiten – en alles wat van overheidswege met zee te maken heeft – een correct ingevulde bemanningslijst. Men wil weten wie de opvarenden zijn en wie de verantwoordelijke schipper is.
Marifoon
Een 24-uursverwachting wordt in het Kroatisch en het Engels uitgezonden op de volgende marifoonkanalen en uitzendtijden:
Uitzendtijden VHF Kuststation
- Rijeka Radio 04, 20, 24 | 05.35 14.35 19.35
- Split Radio 07, 21, 23, 81 | 05.45 12.45 19.45
- Dubrovnik Radio 04, 07, 85 | 06.25 13.20 21.20
- Pula (Istrië) 73
- Rijeka (Kvarner) 69
- Split (N- en M-Dalmatië) 67
- Dubrovnik (Z-Dalmatië) 73
Een vier keer per dag bijgewerkt weerrapport wordt permanent op de daarvoor aangewezen kanalen in vier talen (Kroatisch, Duits, Engels en Italiaans) uitgezonden. De helderheid van de ontvangst en welk kanaal het best te gebruiken is, hangt af van waar het jacht zich bevindt.
"De schipper van een dinghy moet in het bezit zijn van een vaarbewijs"
Veiligheid
Vanuit het hoofdkwartier zijn, verspreid langs de Kroatische kust, verschillende havenmeesters 24 uur per dag stand-by op kanaal 16 en 10. Ook is er de telefonische noodlijn 9155 (zonder kengetal).
Service- en hulpdienst
Uniek is de hulpdienst Sea Tow, die sinds 2005 assistentie verleent bij pech of averij. Het bedrijf is 24 uur per dag, 365 dagen per jaar actief en heeft in elk vaargebied een serviceboot. Naast een sleepdienst verleent men onder andere hulp bij startproblemen, brandstoftekort, het klaren van ankers of lijnen in de schroef en het vlot trekken van vastgelopen jachten. Sea Tow is telefonisch te bereiken via 800-473-2869, of kijk voor vertrek op: www.seatow-europe.com
Nationale parken
Kroatië heeft in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds diverse gebieden tot nationaal park verklaard om niet alleen de natuur, maar ook het cultureel erfgoed te bewaren, te beschermen en te onderhouden. Toeristen die zo’n park bezoeken of jachten die in een park navigeren zijn tegen betaling welkom, mits zij geen ecologische en biologische geen schade toebrengen. Met een jacht kun je onder meer in onderstaande parken verzeild raken:
- Nationaal park Brijuni (Istrië)
- Nationaal park Kornati (Noord-Dalmatië)
- Natuurpark Telašćica (Noord-Dalmatië)
- Nationaal park Krka (Noord-Dalmatië)
- Nationaal park Mljet (Zuid-Dalmatië)
Regels voor verblijf in een nationaal park
Zeilen door een beschermd gebied is vrij van entree. Bezoekende jachten betalen (zodra ze het anker laten vallen of afmeren) toegangsgeld per 24 uur. Entreebewijzen zijn te verkrijgen in de haven van vertrek of in een van de balie loketten van het park, waarbij je ook een folder met regelgeving meekrijgt.
Alcohol
Schippers die zich op het water bevinden, mogen geen druppel alcohol gedronken hebben. De waterpolitie komt steekproefsgewijs langszij om een blaastest af te nemen. Dit geldt ook voor het rijden onder invloed. Wie per auto naar Kroatië afreist moet weten dat er een nultolerantie geldt. Met andere woorden: met één glaasje wijn of bier achter het stuur ben je strafbaar.
Vaarbewijs bijboot
Met ingang van 2008 is een vaarbewijs verplicht voor alle motorisch aangedreven vaartuigen. Dit houdt in dat ook de schipper op een dinghy, ongeacht het motorvermogen, in het bezit moet zijn van een vaarbewijs. Alleen als men de bijboot gebruikt om van het jacht naar de wal te varen, knijpen de autoriteiten een oogje dicht.
Terug naar de inhoudsopgave
Zeilklimaat Kroatië
’s Zomers waait het relatief weinig (zwak tot matig) op de open Adriatische Zee, maar onder de kust en tussen de eilanden kan de wind zich heel anders gedragen. Bij wind uit het oosten en noorden is het door het achterliggende gebergte vaak opletten geblazen. Het zeilwater wordt grotendeels omringd door berglandschap, met als gevolg dat de feitelijke windrichting op het water sterk kan variëren in kracht en richting.
Meteen naar:
Waar waait de bora het hardst?
Hoe hard waait het tijdens een bora?
Storm
Pittige (onweers)buien zijn een regelmatig voorkomend verschijnsel in Kroatië en een factor waar rekening mee gehouden moet worden. Karakteristieke winden waaien uit verschillende windrichtingen en dragen, omdat ze vaste patronen vertonen, verschillende namen. De meest geduchte winden zijn de jugo en de bora.
Levanter
De levanter – in het Kroatisch levanat genoemd – is een oostenwind die het midden houdt tussen de bora en de jugo. Het is een constante wind zoals een jugo, maar brengt kou zoals een bora. De levanter is een typische ochtendwind die meestal voorafgaat aan de maestral.
Maestral
Bij stabiele weersomstandigheden in de zomer draait de wind overdag mee met de zon: ’s morgens uit het oosten (levanter) om in de loop van de dag, met het stijgen van de zon en de temperatuur, via het zuiden naar het noordwesten te draaien. Het land wordt overdag snel opgewarmd. Daar stijgt de lucht op, zodat de zeewind eronder kan kruipen (thermische wind). Deze maestral is een noordwestenwind die vaak van juni tot en met september voorkomt.
“De maestral is vaak een ideaal zeilwindje”
Meestal steekt de maestral rond 10.00 uur op, bereikt tegen de avond een hoogste kracht van 5 beaufort en gaat dan weer liggen. De maestral is een ideaal zeilwindje die meestal gepaard gaat met mooi helder weer. Als de maestral enige dagen uitblijft kan dat een weersverslechtering betekenen die vaak wordt gevolgd door een jugo.
Burin
De burin is de nachtelijke tegenhanger van de maestral uit het noordoosten en blaast bescheiden over een strook van circa 15 tot 20 mijl voor de kust. Als het land ’s nachts weer afkoelt en de lucht boven het relatief warme zeewater opstijgt, waait de burin. De burin waait dan in het noordelijke gedeelte van de Adriatische kust vanuit het noordnoordoosten, en in het zuidelijke gedeelte vanuit het oosten.
Jugo (of sirocco)
De jugo is de Kroatische benaming voor een zuidoostenwind. In tegenstelling tot de bora komt de jugo zelden onverwacht en hoeft deze wind geen probleem te zijn. Hij trekt geleidelijk aan, waardoor je in staat bent om te anticiperen en het jacht geleidelijk voor te bereiden. Meestal heb je geen last van lagerwal, omdat de wind evenwijdig aan het land en de eilanden waait. Deze wind is nagenoeg hetzelfde als de sirocco (uit het Italiaans). De jugo bereikt zelden meer dan 7 beaufort, waait meestal twee tot drie dagen en komt van juni tot circa half september minder frequent voor. Frappant is dat een jugo zich vooraf aankondigt door golfslag vooruit te sturen (dode golven), om vervolgens langzaam aan te trekken.
“Tijdens een jugo kan zich een forse zeegang ontwikkelen”
Een jugo heeft drie kenmerkende eigenschappen: hij ontwikkelt zich langzaam; zwelt gaandeweg in een of twee dagen aan, en stuurt voelbaar warme lucht vooruit die een hoge luchtvochtigheid met zich meebrengt (heiig, bewolking, soms gepaard met neerslag en onweer). De jugo bouwt veel sneller weer af. Door de parallelle ligging van de eilanden aan de kust kan er zich tussen de eilanden tijdens de jugo een forse zeegang ontwikkelen. Met name in het noorden voor de Italiaanse kust, waar de zee zich heeft kunnen opbouwen, kunnen er golven tot 4 meter hoog voorkomen met bijbehorende grondzeeën.
“Na een jugo komt vaak een bora”
Een stevige jugo heeft door opstuwing in het noorden van de Adriatische Zee hogere waterstanden tot gevolg. Ook kan de jugo veel zandstof uit de Sahara met zich meebrengen, waardoor jachten na droging met rood stof zijn gekleurd. De sirocco heeft bijna hetzelfde patroon en karakter als de jugo maar waait iets meer vanuit het zuiden. Een jugo wordt vaak gevolgd door een bora.
Garbin (of Lebić)
Een kortstondige maar hevige wind (8-10 beaufort) steekt wel eens op nadat de jugo is geruimd naar het westen. De garbin duurt zelden langer dan twee uur. Wie er tijdens een oostenwind een gewoonte van maakt om regelmatig op de barometer te kijken, kan soms een plotselinge drukdaling waarnemen en ziet dan, meestal uit westelijke richting bewolkingsstrepen naderen die snel veranderen in een duidelijk afgebakende wolkenband, waarmee een naderende garbin zich aankondigt.
Tramontana
De tramontana is een noordenwind die aan de kust kan oplopen tot windkracht 7, maar op open zee minder krachtig is. Vaak gaat een tramontana vooraf aan de bora. Het is een behoorlijke sterke en frisse wind, maar geeft vaak wel goede zeilcondities.
Bora
De bora is een beruchte, gevaarlijke en verraderlijke noordoostenwind die érg plotseling opsteekt en érg krachtig is. Iedereen die gaat varen in Kroatië moet hierop beducht zijn. Een bora is onregelmatig van kracht en richting, en ontwikkelt een venijnig korte maar relatief hoge golfslag. Het is eigenlijk een winterwind, maar steekt ’s zomers incidenteel, en voornamelijk in het noordelijk deel van de Adriatische Zee, vrijwel direct op na de jugo.
Waar waait de bora het hardst?
Een bora ontstaat door een opgebouwd hogedrukgebied van koude lucht aan de noordoostzijde van de Dinarische Alpen dat kan ontladen door zich met een toenemende snelheid via de bergdalen naar beneden te storten. Deze luchtstromingen zijn het meest extreem bij drie laagvlaktes voor de kust: ter hoogte van het Velebit-kanaal, rond Kaap Ploča en in het gebied ten noordwesten van Dubrovnik. In deze streken waait het dan niet alleen harder (tot 9 beaufort), maar houdt de bora ook langer aan (2 tot 3 dagen).
Een Kroatisch gezegde luidt: ‘De bora wordt geboren in de Golf van Triëst, leeft zich uit in het Velebit-kanaal en Vodice, en sterft bij Vrulje’
Hoe hard waait het tijdens een bora?
De bora is een droge, koude, onregelmatige en aflandige wind met zware windstoten, en veroorzaakt vanwege de korte afstand tussen de eilanden en de dwars daarop staande windrichting, een korte golfslag die onprettig kan zijn. Doorgaans (als de bora eenmaal goed op stoom is) bereikt de wind een snelheid van meer dan 100 km per uur. In bijzondere gevallen, gedurende de winter en afhankelijk van de locatie, kunnen de windvlagen tijdens een bora zelfs uitschieters vertonen tot 250 km per uur.
Open zee
In het zomerseizoen komt de bora minder vaak voor, maar als hij opsteekt wordt het vrijwel altijd dermate slecht dat zeiljachten zich snel uit de voeten moeten maken om beschutting te zoeken. Hoewel er wordt gezegd dat het tijdens een bora op open zee minder hard waait, gaat het aan de lijzijde van de eilanden vaak nog harder tekeer. Desondanks is het toch beter aan de lijzijde van de eilanden beschutting te zoeken, omdat je daar vrij bent van een stuwende en beukende zee.
Kale kusten
Een klassieke bora tilt water uit zee, dat striemend neerslaat op de kust. Als de wind is gaan liggen en het water is verdampt, herinnert een aangekoekte zoutlaag aan wat zich eerder heeft afgespeeld. Planten groeien niet op zout en zodoende zijn de kaal gegeselde noordoostkusten van Cres, Krk, Prvic´, Rab, Goli, Pag en de lijzijde van het Velebit-kanaal volledig onbegroeid. De bora is in de noordelijke helft van de Adriatische Zee het meest berucht.
Alarmfase 1
Tijdens de bora geldt voor de maritieme autoriteiten alarmfase 1, omdat veel jachten die zich in het hoogseizoen op het water bevinden in problemen geraken. De bora is een venijnig fenomeen en een zorgenkindje onder zowel watersporters als de bevolking aan wal. Deze wind heeft één voordeel: hij brengt mooi weer en helder zicht. Het is dus zaak meerdere malen per dag het weerbericht uit te luisteren. Het meest frappante van een bora is misschien wel dat hij verder in zee (circa 25M van de eilanden) volledig is uitgeraasd. Bij gebrek aan geuldalen lost de wind op en merk je er daar weinig van.
Nevera en onweer
‘Nevera’ betekent ‘onbetrouwbaar’ of ‘verrassend’ in het Kroatisch. De Nevera is een zeer kortstondige thermale storm (hooguit 15 minuten), die vanuit het westen naar het oosten overtrekt en gepaard gaat met een onweersbui. Deze onweersbuien komen met name voor in zomerse maanden (juli t/m september) en zijn het meest frequent in het noordelijk deel van de Adriatische Zee. Per maand zijn er in het noordelijk deel van de Adriatische Zee gemiddeld negen dagen waarop onweer voorkomt, tegenover gemiddeld vier dagen in Dalmatië.
Gelukkig kan onweer vooraf makkelijk herkend worden: een grote, donkere lucht pakt zich snel samen, nadert in rap tempo (meestal vanuit het westen) en wordt in de verte aangekondigd door weerlicht en gerommel. Deze onweersbuien duren zelden lang (circa 1 uur) maar gaan vaak gepaard met kortdurende stormachtige wind.
Windhozen en tornado’s
Alle voorgaande weersverschijnselen zijn dé ingrediënten om in de zomer een windhoos of een kleine tornado te veroorzaken: instromende koude lucht boven een opgewarmde zee. Ze komen incidenteel voor, overwegend in de (na)zomer.
Terug naar de inhoudsopgave
Kroatië voor booteigenaren
Meteen naar:
Voorwaarden voor het verkrijgen van een vignet
Vaarvignet
Vaartuigen die in de republiek Kroatië varen moeten over een vaarvignet beschikken. Alle pleziervaartuigen die niet onder de Kroatische vlag zijn geregistreerd, moeten dit vignet op een duidelijk zichtbare plaats voeren. Het vignet is geldig tot een jaar na datum van afgifte. Let op: dit geldt ook voor buitenlandse charterschepen en vaartuigen korter dan 2,5 meter met een gezamenlijke stuwkracht van minder dan 5 kW, niet meer uitgezonderd van een vignetverplichting.
Voorwaarden voor het verkrijgen van een vignet
Voor het verkrijgen van een vignet moet je de volgende documenten op de autoriteitenbalie kunnen overleggen: paspoort, vaarbewijs, vaarvergunning, eigendomsbewijs c.q. vlaggenbrief of een gebruiksbewijs, bemanningslijst en verzekeringspapieren van de boot. Alvorens een vignet verstrekt wordt, moet het vaartuig voldoen aan (en goedgekeurd zijn op) de aanwezigheid van veiligheidseisen zoals reddingmiddelen, lichtenlijsten, zeekaarten met haveninformatie, enzovoort. De prijzen zijn progressief: naarmate het jacht langer is, betaal je meer per meter scheepslengte.
Bemanningslijst
Naast een vignet moet een buitenlands jacht ook nog de volgende documenten permanent aan boord hebben: een geverifieerde bemanningslijst; een geverifieerde lijst van personen die op het vaartuig vertoeven (bemanningswisselingen); een bewijs dat het vaartuig zeewaardig is; een bewijs dat de kapitein van het vaartuig in staat is het vaartuig te besturen (vaarbewijs); een bewijs van een WA-verzekering tegen derden (blauwe kaart); een bewijs van eigendom danwel een volmacht om het vaartuig te gebruiken.
Terug naar de inhoudsopgave
Auteur
Deze pagina is (voor het overgrote deel) afkomstig uit de ‘Vaarwijzer Kroatië’ van Ben Brunet de Rochebrune, ook bekend van ‘Vaarwijzer Griekenland’ en ‘Chartergids Wereldwijd’.