Boot huren Griekenland
Bijna altijd prachtig weer, zo’n 6000 eilanden en eindeloos veel (anker)baaien; geen wonder dat Griekenland één van de populairste vaargebieden ter wereld is.
In dit artikel lees je alles over varen in Griekenland, van populaire vaargebieden tot weersomstandigheden, huurmogelijkheden, vaarroutes en praktische tips.
Kustlijn Griekenland
De Griekse wateren vormen een enorm vaargebied, van Kastelorizo in het uiterste zuidoosten voor de Turkse kust tot Othoni in het uiterste noordwesten voor Albanese kust, ligt bijna 600 mijl vaarwater met duizenden eilanden eromheen. De kustlijn bedraagt in totaal 14.880 km.
Welk vaargebied?
Maar hoe kom je er achter welk vaargebied het meest geschikt is? En wanneer kun je hier het beste een boot huren? We hebben dit artikel zo duidelijk mogelijk ingedeeld, zodat je meteen antwoord krijgt op vragen die voor jou relevant zijn.
Meteen naar:
Vaarseizoen in Griekenland
Griekenland heeft een Middellandse Zeeklimaat, met zachte winters, relatief warme droge zomers, en een korte lente en herfst. De droge warmte in combinatie met de warme wind maakt Griekenland tot een waar zeilparadijs. Het kan in maart en november soms heerlijk zijn, maar zekerheid heb je niet. In het uiterste zuidwesten van Griekenland (de Dodekanesos) en het zuiden van de Ionische Zee (Zakinthos) is het aanmerkelijk langer zomer dan in andere gebieden.
Meteen naar:
Temperatuur in Griekenland
Voor zeilers is het belangrijk om te weten dat de temperatuur in Griekenland gelijke tred houdt met de windkracht. Waar het warmer wordt (zuidelijker en oostelijker), neemt de wind ook toe. In het noordwesten van Griekenland is het gemiddeld natter, groener, koeler en kalmer dan in het zuidoosten. In juli en augustus kan het snikheet zijn en wordt de 40 °C veelvuldig overschreden. Met name in de grote steden is het dan ondraaglijk heet. Op de eilanden voelt het door de wind koeler aan maar echt koel wordt het niet, ook ’s nachts niet.
Wind in Griekenland
De wind in Griekenland neemt, net als de temperatuur, van het noordwesten naar het zuidoosten toe en verschilt duidelijk per vaargebied. In het zuidelijk deel van de Ionische Zee (nabij Zakinthos) waait het al harder dan in het noordelijk deel (Corfu). Dit is ook het geval in de Egeïsche Zee: in het noordwesten waait het minder hard dan in het zuidoosten. De heersende wind is in het noordelijk deel van de Egeïsche Zee meestal noordoostelijk. Ter hoogte van de Cycladen is de wind noordelijk en al iets sterker. In het zuidelijk deel (ter hoogte van Rodos) is de wind noordwestelijk en kan aanzienlijk in kracht zijn toegenomen.
"Aan de lijzijde van bergachtige eilanden staat de wind altijd wat harder door"
De Meltemi
‘Meltemi’ is de naam voor een meerdaagse periode van relatief koele noordenwind op de Egeïsche Zee, die vanaf half juni kan opsteken en half september in frequentie en kracht afneemt. Deze wind heeft een vast patroon, net als de Mistral, Föhn, Bora en de passaat. De Meltemi komt op stoom wanneer er boven de Balkan en Hongarije een hogedrukgebied (>1025 hPa) ligt en boven Turkije een gebied van aanzienlijk lagere druk (<1010 hPa). De Meltemi heeft de eigenschap om in de loop van de dag aan te trekken. Deze wind is het sterkst op de Dodekanesos, fors op de Cycladen, en heeft op de Argo-Saronische Golf duidelijk aan kracht ingeboet. Tijdens de Meltemi staat er op de Argo-Saronische Golf zelden meer dan 6 beaufort.
Wil je goed op de hoogte zijn van de lokale weersomstandigheden? Bekijk dit overzicht met weer-apps voor Android en iPhone.
Wind rond Griekse eilanden
Onder Griekse zeilers heerst het gezegde dat de wind overdag de zon volgt. Hoe warmer het gedurende de dag wordt, hoe meer de wind aantrekt. Hoe verder de zon achter de horizon verdwijnt, hoe meer de wind afneemt. Aan de lijzijde van bergachtige eilanden staat de wind altijd wat harder door. Dat komt doordat de wind over de berg een langere afstand in dezelfde tijd moet afleggen dan rechtstreeks over zee, waardoor hij versnelt.
Wat is de beste huurperiode in Griekenland?
Het vaarseizoen begint vanaf half april en duurt tot half oktober. Hou er wel rekening mee dat half april de avonden nog fris zijn. Voor en na het vaarseizoen is de kans op neerslag groter, zijn de dagen kort en koelt het zeewater af. De beste periodes om een boot te huren zijn van half mei tot begin juli, en van de tweede week van september tot half oktober. In het naseizoen is het zeewater door de zomer aangenaam opgewarmd. In juli en augustus kan het smoorheet zijn, en augustus is de vakantiemaand in Griekenland en kan het erg moeilijk zijn een vrij plekje in een haven te vinden.
Vaargebieden in Griekenland
Ten oosten van het vasteland ligt de Egeïsche Zee, waarin van oost naar west verschillende eilandengroepen en vaargebieden vallen de: Argolische en Saronische Golf, Cycladen, Sporaden en Dodekanesos. Aan de westkust ligt de Ionische Zee met de Ionische Eilanden. Daartussenin (tussen het vasteland en het zuidelijk schiereiland Peloponnesos) liggen de Golf van Korinthe en de Golf van Patras, die vanuit Athene te bereiken zijn via het beroemde Kanaal van Korinthe.
Kom meteen alles te weten over:
Argolische- en Saronische Golf
Noordelijke en Oostelijke Sporaden
Praktisch
Meteen naar:
Vaarbewijs
Als je gaat varen in Griekenland moeten er twee personen met een Vaarbewijs 2 (ICC for inland and coastal waters) aan boord zijn, of de schipper moet een verklaring afgeven waarin staat dat er een tweede persoon aan boord is met voldoende vaarervaring. Ook een internationale verzekeringsverklaring is vereist.
Weerbericht
Het Engels gesproken weerbericht wordt op verschillende momenten per dag verspreid via marifoonkanaal 16.
Hoeveel eilanden heeft Griekenland?
Griekenland telt ongeveer 6000 eilanden, met circa 3500 eilanden van enige omvang, waarvan er zo’n 250 bewoond zijn.
Kustlijn Griekenland
Het totale Griekse grondgebied beslaat 131.940 vierkante kilometer. De totale Griekse kustlijn is een kleine 15.000 kilometer (meer dan eendere van de aardomtrek). De kustlijn van Athene beslaat hemelsbreed 24 kilometer, maar is in werkelijkheid 47 kilometer.
Tijdverschil met Griekenland
In Griekenland is het 1 uur later dan in Nederland en het verschilt er 2 uur met Greenwich Mean Time (UTC +2). Net als de rest van Europa heeft ook Griekenland zomertijd. 1 uur naar voren op de laatste zondag van maart en 1 uur terug op de laatste zondag van oktober.
Navigeren in Griekenland
Dieptes, ondieptes en riffen
Boeien en bakens zie je hier nauwelijks, het is er te diep om ze te leggen (>500 m). Daartegenover staat dat er riffen en rotsen in overvloed zijn die je uitstekend voor navigatie kunt gebruiken. De dieptemeter geeft meestal een leeg scherm (te diep), maar zodra het ondieper dan 100 meter wordt, kun je met een blik op de kaart vrij nauwkeurig nagaan waar je zit. Zodra je het water lichter blauw ziet worden, heb je reden tot zorg. Bij 40 meter diepte zul je in Griekenland enigszins op je hoede moeten zijn, want riffen kunnen érg steil oplopen. De riffen die net boven water uitsteken zijn niet zozeer het gevaar, maar juist de uitlopers die je niet ziet.
Ondieptes en riffen zijn vrijwel overal onverlicht. Stel je de kaart van Griekenland eens voor zonder water, dan zie je dat Griekenland een enorm ruig berglandschap is. Slechts de allerhoogste pieken steken boven water uit: de eilanden. De eilanden zetten zich onder water voort in diepe troggen met enorme afgronden.
"Havengeld is een raadselachtig gebeuren in Griekenland"
Havengeld
Havengeld wordt op de meeste plaatsen niet geheven en als het berekend wordt is het wonderlijk weinig. In veel havens vergeten havenautoriteiten de jachten te wenken om te melden. Het hoe, hoeveel, waarom, waarvoor, waar en wanneer je moet betalen verschilt per haven en is vaak een raadselachtig gebeuren in Griekenland.
Bijboot
In het Ionisch vaargebied is het de gewoonte de bijboot achter het jacht aan te slepen. Een enkele keer zie je dat ook op de Argo-Saronische Golf. Maar op de Cycladen, de Sporaden en de Dodekanesos kan dit door de zeegang niet en moet de bijboot stevig aan dek zijn gesjord.
Mooring-lines
In ontwikkelde havens, die meestal als charterbasis dienst doen, meert men af aan mooring-lines. Deze lijn is verankerd aan een blok of rots op de havenbodem en pik je niet zomaar op. De mooring-line is verbonden aan een dun knechtlijntje dat onder water naar de kade loopt en daar boven water aan de pier hangt.
Aanleggen met een mooring-line
Als je achteruit naar je afmeerplek vaart (probeer iemand aan de wal om hulp te vragen) werp je de hektros als eerste aan de loefzijde, vervolgens wordt het knechtlijntje – onmiddellijk – met een pikhaak aangenomen. Via de gangboorden loopt een bemanningslid dan snel naar de boeg om de mooring-line met het knechtlijntje naar boven te hijsen. Deze beleg je op de voorkikker en je meert op maat af. Met veel zijwind kan dit lastig zijn, maar oefening baart kunst. Zet de schroef nabij de kade altijd in zijn vrij, want een knechtlijntje in de schroef wil niemand.
"Het is belangrijk om een ruime hoeveelheid ankerketting te gebruiken"
Ankeren
Als je voor het eerst in Griekenland gaat zeilen word je in de eerste haven meteen gewezen op het verschil met onze jachthavens: ankeren. Bij havens zonder mooring-lines maak je gebruik van je anker om de spiegel vrij te houden van de kade. Hierbij is het belangrijk om goede afspraken te maken met je bemanning (taakverdeling) een ruime hoeveelheid ankerketting te gebruiken en niet over een ander anker heen te gaan (vraag aan de andere jachten langs de kade om te wijzen waar hun anker ongeveer ligt).
Auteur
Deze pagina is (voor het overgrote deel) afkomstig uit de ‘Vaarwijzer Griekenland’ van Ben Brunet de Rochebrune, ook bekend van ‘Vaarwijzer Kroatië’ en ‘Chartergids Wereldwijd’.