Varen langs de Kroatische kust
Een motorboot vakantie langs de Kroatische kust is een droom voor watersporters. Wij schepen in op een Linssen motorboot en varen langs de Watervallen van Krka naar de Kornati-eilanden en terug via Hvar en Brač.
Meer interesse in flottielje zeilen in Kroatië? Lees dan het verhaal over een Spetterende vaarvakantie rond Hvar.
Meteen naar:
Jachthaven Split
De haven van Split, waar een splinternieuwe Linssen motorboot op ons ligt te wachten, is ook in het naseizoen volop in bedrijf. We staan meteen voor een dilemma: de eilanden Hvar en Bra voor de kust bezoeken of meteen naar de noordelijk gelegen Kornati-eilanden? Of eerst nog even de binnenstad van Split bekijken die er vanuit de haven prachtig uitziet? Uiteindelijk vertrekken we maar meteen richting de Kornati’s, in de hoop dat we tijd hebben om via Hvar en Brač terug te keren en tot slot nog een avond in Split hebben.
Varen naar Šibenik
De lucht kleurt donker als we wegvaren, maar in de buurt van Šibenik klaart het alweer op. Hier varen we tussen een paar van de 1185 eilanden die Kroatië rijk is door naar een smalle ingang in de rotskust. Via een kronkelende vaarweg tussen de rotsen komen we bij de lange smalle baai van Šibenik. “Who’s your Minister of Finance?”, grapt de havenmeester als we in Šibenik aangelegd hebben. Voor een nacht moeten 300 Kuna betalen, ongeveer 40 euro.
Aroma van specerijen
’s Ochtends zwemt een school haaiachtige visjes rond de boot en zien we de haven langzaam in beweging komen. Šibenik ziet er aantrekkelijk uit en daarom trekken we meteen het middeleeuwse centrum in dat beschermd wordt door imposante stadsmuren en torens. Geleid door het aroma van specerijen komen we als vanzelf terecht bij een Italiaans restaurant in een smal steegje, waar we pasta eten met zoveel langoustines dat we misselijk zouden zijn geworden als het niet zo lekker was geweest.
Rivier richting Krka
Bedrijvigheid vinden we ’s ochtends op de markt, waar mensen zich verdringen rond de groenten en verse vis. We lopen naar een begraafplaats boven de stad en genieten van het uitzicht, met de imposante Sint Jacobuskathedraal en het Sveti Mihovil Fort dat boven de stad uittorent. De zon schittert op het water van de baai, waar de rivier Krka in uitmondt. Deze rivier willen we opvaren richting het Krka Nationaal Park. We worden omgeven door steile rotsen en even later varen we stapvoets de helblauwe rivier op, een drukbevaren toeristenroute met mosselbanken langs de oevers.
"De ondergaande zon en een groepje zwanen vormen de acteurs van de avondvoorstelling"
Zwemmen in Skandrin
Bij het dorpje Skadrin begint het beschermde natuurgebied dat hoort bij het nationaal park. We gaan voor anker en prepareren de dinghy om naar de overkant te varen. Maar omdat de buitenboordmotor waarschijnlijk door wat regenwater in de tank blijft afslaan, besluiten we eerst een duik te nemen. Het kraakheldere water is minder warm dan we hoopten. Dat heb je met stromende bergrivieren. Fris en energiek zitten we even later op het bovendek van de omgeving te genieten. De ondergaande zon, een groepje zwanen en lichtjes van het dorp vormen de acteurs van de avondvoorstelling.
Waterval Kroatië
Toeristenboten varen af en aan vanuit Skadrin richting de Krka watervallen, maar wij kiezen ervoor om fietsen te huren zodat we in alle rust van de natuur kunnen genieten. Een zandpad op een berghelling brengt ons langs de rivier naar het nationale park Krka waar we - met de indrukwekkende waterval op de achtergrond - een heerlijke duik nemen. Via een loopbrug en uitgehakte rotspaden klimmen we daarna omhoog langs de populaire Kroatische waterval waar zich een terras bevindt met daarboven een volgende waterval.
Watermolens
Bij elkaar hebben de watervallen een verval van 242 meter verdeeld over zeven trappen. Nog hoger komen we terecht bij watermolens uit de veertiende en vijftiende eeuw die gebruikt werden om graan te malen, kleding te wassen, weven en nog veel meer. Ze zijn herbouwd in de negentiende eeuw en nog altijd werkend te zien.
Ankeren op Žirje
Die namiddag proberen we via de Krka en de baai van Šibenik zo ver mogelijk richting de Kornati-eilanden te komen. Terwijl de zon ondergaat, varen we gestaag richting het haventje van Žirje, een relatief groot eiland op minder dan vijf mijl van de Kornati’s. Helaas nemen drie grote zeilboten alle ligplaatsen in aan de miniboulevard en moeten we doorvaren naar de volgende haven, twee mijl verderop. Ook in dit ondiepe haventje zijn geen ligplaatsen, dus varen we weer de zee op richting een inham aan andere kant van het eiland waar we in elk geval beschut kunnen ankeren.
“De maan rolt een zilveren loper uit naar onze ankerplek”
Ankeren bij Tratinska
Het begint al te schemeren als we met hulp van de plotter om het eiland heenvaren. Gelukkig rolt de maan een zilveren loper voor ons uit, die we dankbaar volgen richting de baai van het dorpje Tratinska. In de baai varen we behoedzaam langs de schepen die hier ankeren. Al snel liggen ook wij mooi achter ons anker en genieten we in alle rust van een warme maaltijd. De volgende ochtend zien we pas hoe fraai de baai is. Terwijl kleine vissersbootjes de zee op gaan, vertrekken wij met de dinghy om het eiland te verkennen. Vanuit Žirje varen we daarna noordwaarts naar de Kornati’s, die bekend staan om hun ongerepte natuur.
Vrulja
Bij het hoofdeiland Kornat zoeken we een leuke plek om de middag door te brengen en in de baai van het piepkleine dorpje Vrulja gaan we voor anker. Vrulja is in het hoogseizoen waarschijnlijk erg toeristisch; er zijn maar liefst vijf terrassen op ongeveer evenveel huizen. Nu, in september, is het er heerlijk rustig. Een rijtje zeiljachten ligt voor anker, geiten springen over de rotsen en af en toe laat een meeuw van zich horen.
Baai van Pepese
Hoe noordelijker we komen, hoe groener de eilanden worden. Af en toe zien we een rotspunt uit het water steken. Een creatieve schipper gooit zijn landvast om zo’n punt en gebruikt hem als mooring. Ons doel is het eiland Žut waar we in de baai van Papese kiezen voor een steiger waar andere huurboten liggen. Voordat de zon haar kracht verliest, nemen we nog even snel een duik in het water dat zo helder is dat we scholen visjes, schelpen en zee-egels al van grote afstand kunnen zien. Voor avondeten hoeven we niet ver te zoeken, want de steiger hoort bij een restaurant en je mag er gratis liggen als je een maaltijd nuttigt.
Langoustines van de grill
Het eiland-restaurant heeft grote aquaria met levende krabben en langoustines, een gigantische houtoven en een grill waar de heerlijke geur van gebakken zeevruchten vanaf komt. “Ik kan van alles wat maken, zodat je de lekkerste dingen in elk geval geproefd hebt”, zegt de eigenaar, die even later een maaltijd voorschotelt van verschillende soorten vismousse, gevolgd door vijf soorten viscarpaccio, risotto met kreeft en als hoofdgerecht twee grote vissen uit de oven met aardappels en groenten. We raken langzaam in een roes waar we pas uitkomen als we de volgende morgen wakker worden.
"Het is heiig en we worden omgeven door een eindeloze zee"
Spiegelgladde zee
Een poes rekt zich uit op de steiger en verderop hangen visnetten te drogen in de zon. Als we ’s ochtends langs het water naar de overkant van de baai lopen, zien we vlinders, hagedissen en sprinkhanen beurtelings op en rond het grindpad opduiken. We hebben 70 mijl af te leggen, maar gelukkig is de zee spiegelglad en kunnen we ongestoord mijlen maken. Onderweg doen we dutje op het zonnedek of liggen we lekker te lezen. We varen zo’n acht mijl uit de kust, het is heiig en zonder duidelijke referentiepunten lijkt het of we omgeven worden door een eindeloze zee.
Havenkom van Hvar
Na zes uur varen hebben we nog steeds geen dolfijnen gezien. Als we er niet meer op durven hopen, zien we er ineens vier opduiken. Even later zien we er nog een paar. De komende uren laten ze zich niet meer zien en als we het varen bijna zat zijn, zien we het eiland Hvar in de verte opdoemen. Onder een violet kleurende lucht tekent zich even later de baai van Hvar af, de hoofdstad van het gelijknamige eiland.
Historische bouwwerken
Als we de kom in varen, zien we de stad met haar imposante historische bouwwerken op een helling liggen. Daarvoor de romantisch verlichte boulevard met talloze vissersbootjes, die schommelen op de golven. We spotten een vrijgekomen mooring. Een behulpzame visser in een piepklein bootje komt ons helpen en prikt met veel behendigheid onze landvast door het oog van de mooring.
Bezienswaardigheden op Hvar
Hvar is een stadje met 12.000 inwoners dat ’s zomers overspoeld wordt door toeristen. Toch is er van het pittoreske, historische karakter weinig verloren gegaan. Loop je een willekeurig steegje in, dan voel je de geschiedenis die verankerd ligt in de grote oude klinkers en goed onderhouden middeleeuwse huizen, die opgefleurd worden met bloemen en klimplanten. Trekpleisters van Hvar zijn het franciscaner klooster dat in de vijftiende eeuw speciaal werd gebouwd voor zeevarenden en het benedictinessenklooster waar nog steeds peperduur kantwerk gemaakt wordt.
Tanken op Milna
Vanaf het fort Spanjola dat boven de stad uittorent, heb je fantastisch uitzicht over Hvar. Het eiland heeft prachtige lavendelvelden en stranden met ankerplaatsen in de buurt van interessante duik- en snorkellocaties. Wij hebben helaas alleen nog tijd voor een uitgebreide lunch en moeten daarna vertrekken om op tijd te kunnen tanken op het eiland Bra, onze springplank voor de oversteek naar Split. Bij de haven van het mooie plaatsje Milna leggen we aan bij het tankstation. Tanken blijkt pas de volgende ochtend te kunnen en er zit niets anders op dan in Milna te overnachten.
Terug naar Split
De volgende ochtend varen we terug naar Split, maar door onze extra overnachting hebben we weinig tijd om nog iets van de mooie oude stad te zien. We komen tot de conclusie dat de route die we hebben gevaren eigenlijk te lang was voor een week. Wie verstandig is, kiest of voor het natuurschoon van de Kornati-eilanden, óf voor het Saint-Tropez-gevoel van de eilanden voor Split. Of je gaat een gewoon een week langer, zodat je die keuze niet hoeft te maken.
Varen in Kroatië
Informatie voor jouw ideale vaarvakantie
Lees hier alles over varen in Kroatië, van populaire vaargebieden tot weersomstandigheden, huurmogelijkheden, vaarroutes en praktische tips.
Praktische informatie
Weer in Kroatië
Kroatië heeft een mild Mediterraan klimaat en de eilanden zorgen voor veel beschutting bij wind en golven. In de zomerperiode staat er meestal een noordwestenwind die voor komt in periodes van hoge luchtdruk. De mistral begint dagelijks zo rond 11.00 uur en kan een ruwe zee veroorzaken, maar luwt meestal in de namiddag. Wind die uit de tegenovergestelde richting van de mistral komt waait meestal ’s nachts, is voor zonsopkomst het sterkst en neemt daarna snel af. Een kleine waarschuwing is echter wel op zijn plaats. Vanwege de hoogteverschillen en de ligging kunnen langs de Kroatische kust verschillende soorten stormen opsteken.
Stormen
Bora
De Bora is een noordoostenwind die voorkomt in periodes van hoge luchtdruk en wordt gekenmerkt door windvlagen van land naar zee. Ondanks waarschuwingssignalen zoals bergtoppen die bedekt zijn door kleine wolken en een schuimend zeeoppervlak in het noordoosten, is de Bora moeilijk te voorspellen. Onder andere bij Šibenik en Split kan de windkracht enorm oplopen. Meestal duurt de Bora maar een paar uur; soms ook enkele dagen.
Jugo
Zuidoostenwind die in enkele minuten van richting kan veranderen en van oktober tot januari veel regen brengt. Een kalme zee en zware bewolking vanuit het zuiden zijn de eerste voortekenen. De jugo blaast meerdere dagen en kan overgaan in een sterke bora. De ruwe zee kan daarna nog dagen voortduren.
Nevara
Zeer sterke westenwind die slecht weer brengt en meestal in de zomer waait. De Nevara kan gepaard gaan met onweer, plotseling opkomen en een ruige zee veroorzaken, maar duurt meestal niet lang.
Havengeld
Liggeld in Kroatië kan redelijk prijzig zijn. Zo betaalden wij in Skandrin 53 euro liggeld voor een halve dag.