Zeilen rond de Saronische Eilanden in Griekenland
Een zeilgebied vlak onder de belangrijkste stad van onze beschaving heeft zo zijn voordelen. Met de nieuwe Sun Loft 47 ‘monocat’ verkennen we de Saronische Golf onder Athene, waar de oude Grieken hun sporen hebben nagelaten.
Meteen naar:
Uitvalsbasis Athene
Daar staan we dan, midden in de bakermat van onze westerse beschaving; Athene, uitgewoond door millennia intensief gebruik en zwaar van de lagen stof en vuil dat zich heeft afgezet op haar vermoeide gebouwen en versleten plavuizen. Om ons heen scooters, busjes, bedelaars en een boze politieagent op een motor die niet gefotografeerd wil worden. Sirenes kaatsen heen en weer door de vallei waar de stad als een uitgestort vuilnisvat slordig overheen ligt. We nemen het allemaal in ons op, en denken… EINDELIJK!
Acropolis
Om onze vakantie fris te beginnen zijn we neergestreken in een hotel met een zwembad op het dak. We zijn hier niet alleen om te luieren bij het zwembad. Vanaf deze rooftop zien we de Acropolis, onze eerste bestemming die vanaf de 156 meter hoge tafelberg majestueus uittorent boven Athene. Na een verkwikkende duik, dompelen we ons onder in de chaos van de stad, tot we aan de voet van de tafelberg staan.
Tafelberg verkennen
Bovenop de tafelberg stond in de 13e eeuw v.Chr. al een burcht met een zes meter dikke ommuring. In de eeuwen daarna zijn hier vele imposante bouwwerken verrezen, waarvan ruim twintig de tand des tijds hebben overleefd. Maar het Parthenon, de tempel voor Athena Parthenos, beschermgodin van de stad Athene, steekt er met kop en schouders bovenuit. En de machtige tempelpilaren uit de 5e eeuw v.Chr. lijken nog lang niet van plan hun positie op te geven.
"It’s like camping: everything is outside"
Alimos Marina
Na een verkenning van wat letterlijk en figuurlijk de fundamenten zijn van onze huidige samenleving, is het tijd om in te schepen. Voor het oude Athene was de haven van Piraeus zo belangrijk, dat ze er in de 5e eeuw v.Chr. een indrukwekkende verbindingsmuur heen bouwden van 6 km lang en twintig meter hoog. Tegenwoordig is Piraeus nog steeds één van de meest belangrijke havens van het Oostelijk Middellandse zeegebied. Plezierjachten moeten daarom uitwijken, bijvoorbeeld naar Alimos Marina, 10 km zuidelijker. Dit is de plek waar een splinternieuwe Sun Loft 47 voor ons klaar ligt.
Sun Loft 47 monocat
“With this boat it’s like camping: everything is outside”, zegt de technicus van verhuurbedrijf Dream Yacht Charter, terwijl hij ons door de in 2020 geïntroduceerde Sun Loft 47 ‘monocat’ loodst. Een 47-voeter is een behoorlijke boot en voordat hij alles uitgelegd heeft, zijn we één uur verder. Toch is de Sun Loft eenvoudig qua opzet. Alle zeven hutten zijn beneden en de leefruimte inclusief kombuis bevindt zich boven. De indeling is dus vergelijkbaar met een catamaran, vandaar de naam ‘monocat’.
Meer informatie over zeilvakanties vanuit Athene
Saronische Golf
Eenmaal op zee lijkt ons jacht meteen een stuk minder groot. Zeker vergeleken met de containerschepen die van en naar de haven van Piraeus varen. We steken de scheepvaartroute haaks over en varen zuidwaarts de Saronische Golf in. Onze eerste eindbestemming is Poros, 25 mijl verderop. We downloaden C-map op de mobiele telefoon (de eerste 14 dagen gratis) en plotten onze route. Als we langs rotsblokken voor Poros varen, spotten we een paar vinnen in het water. Dolfijnen kunnen we alvast afvinken van onze bucketlist.
"6.5 knoop is een prima snelheid voor een kalme zomerdag"
Ankeren in Navy Bay
De wind ruimt iets, waardoor we de zeilen kunnen hijsen. Even later varen we met 6.5 knopen verder, een prima snelheid voor een kalme zomerdag. In de kom van Poros varen we naar Navy Bay om voor anker te gaan. Zodra we de motor uitzetten, gaat een alarm af. ‘No gps fix’, en erger: een error op de display van de motor. Waarschijnlijk een kinderziekte. Eén telefoontje naar de verhuurder en de oplossing is al in zicht. We leggen aan bij de stadskade van Poros, waar Dream Yacht Charter een monteur kan laten komen.
Poros stad
We ankeren met de kont naar de wal en naast ons komt een catamaran aanleggen. Ze huren voor het eerst zelfstandig en na een poging met te weinig ankerketting, liggen ze bij de tweede poging prima. Ondertussen is het op de kade een drukte van belang. De witte huizen met blauwe ramen en oranje daken van Poros liggen te schitteren op de rotsige heuvel met dennen-, olijf- en citroenbomen. In 520 v.Chr. werd op dit eiland de tempel van Poseidon gebouwd en de overblijfselen daarvan liggen op 5 km wandelafstand van Poros stad.
Zeilen in de Golf van Hydra
Via het smalle kanaal tussen Poros en het vaste land, varen we de volgende dag rustig verder naar het zuiden. Er staat een aardig briesje, dus na de koffie hijsen we meteen de zeilen. Met een lekkere gang kruisen we op richting de Golf van Hydra, tot we tussen de rotseilanden en riffen voor Kaap Skyli door moeten manoeuvreren. Vanaf hier komen we in een andere wereld. Een wereld vol rotsen waar de sedimenten duidelijk in staan afgetekend en van strandjes met azuurblauw helder water.
"Onze Sun Loft 47 trekt veel bekijks in de haven"
Koers naar Ermioni
We varen door tot de ankerplaats Nisis Soupia voor een lunch en een tochtje op de sup. Hierna zetten we koers naar Ermioni, een havenkom geflankeerd door twee oude molens met dennenbossen eromheen. Bij de kade blijkt weinig plek, maar al snel zien we dat er ruimte wordt gemaakt. Een catamaran en een monohull worden verhaald, en met de juiste aanwijzingen kunnen we ons anker op de goede plek laten vallen en rustig naar achteren varen om aan te leggen.
Sun Loft 47 monohull-concept
Onze Sun Loft 47 trekt veel bekijks in de haven. Roemenen, Duitsers en Nederlanders komen om de beurt aan boord om het nieuwe monohull-concept van Jeanneau te bekijken. 'Cats zijn heel comfortabel, maar dat zijn geen zeilboten', zegt de grote Duitse schipper van de catamaran naast ons. Een Roemeense staat met een grote glimlach in de kombuis en ziet zichzelf al buiten koken tijdens het varen. Haar man is ook enthousiast, maar blijft kritisch. 'Deze boot is geschikt voor acht volwassenen, niet voor twaalf.’
Meer informatie over zeilvakanties vanuit Athene
Varen naar Dokos
We varen naar het eiland Dokos, zo’n vijf mijl verderop. Verder gaan we niet vandaag, want onze dagen zitten vol en we willen niet dat de vakantie in een flits voorbijgaat. In de ankerbaai van Dokos vinden we een mooie plek naast de O'Pari, een 95 meter lang megajacht dat vanaf één miljoen euro per week te huur is. Om niet bij een winddraaiing op het miljoenenjacht te knallen, brengen we met de dinghy een lange achterlijn naar de kant. Nu kunnen we het rotseiland verkennen dat volgens archeologische studies al bewoond werd sinds 6000 v.Chr. Voor Dokos ligt één van de oudste scheepswrakken ter wereld, gedateerd tussen 2500 en 2000 v.Chr.
"De avond wordt afgesloten met een feest inclusief een vuurwerkshow"
Megajacht O’Pari
We suppen door de baai tot we de kop zien van een schildpad die ons even verbaast aankijkt, voor hij met lucht in de longen weer langzaam onderduikt. We dineren aan boord en kijken op onze beurt verbaast naar wat er naast ons op het megajacht gebeurt. Ze halen alles uit de kast om het de gasten naar de zin te maken: waterjets, een elektrisch foilende surfplank, barbecueën op het strand en de avond wordt afgesloten met een feest inclusief een vuurwerkshow vanaf een drijvend ponton. Daarna keert de rust weer in de baai en gaat zelfs de generator in de nachtstand. 's Ochtends worden we wakker in een oase van rust. We zwemmen wat, verkennen de baai, snorkelen, suppen en lichten uiteindelijk het anker. Op naar Hydra!
Ankeren in Mandraki Bay
Een uurtje varen en we zijn in het rustige Mandraki Bay, twee kilometer ten oosten van de haven van Hydra waar de plezierjachten drie rijen dik liggen. Via een kustpad lopen we meteen naar de hoofdplaats van Hydra, vernoemd naar de natuurlijke bronnen die hier in de oudheid waren. Hydra stad is behoorlijk toeristisch en de taxibootjes varen af en aan, inclusief de tender van het megajacht dat rustig wacht tot de gasten klaar zijn met shoppen. We verkennen de steegjes met witgepleisterde huizen, bezoeken het maritieme museum en de stadsmuur met kanonnen, tot we moegestreden neerstrijken op een terras.
Varen naar Methana
De volgende ochtend lichten we het anker en zetten de terugtocht in naar het noorden, om Poros heen richting Methana. Het vulkanische schiereiland Methana was in de oudheid al in trek vanwege de zwavelhoudende warmwaterbronnen die allerlei ziekten zouden genezen. Onderweg gaat het ons op alle mogelijke manieren voor de wind en de Sunloft zet zich langzaam in beweging tot een snelheid van rond de 4.5 knoop. Vanwege de kleine keerfok moet het wel een beetje waaien om op ruimwindse koersen gang in de monocat te krijgen, maar we zijn op vakantie: we hebben alle tijd.
"Een zeiler met wijnvaten werd hier overvallen door een storm"
Taverne in Vathi
Voorbij de rotspunt Krasopanagia, zien we een witblauw kerkje dat volgens de overlevering gebouwd is door een zeiler die op weg was met wijnvaten en op dit punt overvallen werd door een storm. Hij overleefde het en uit dankbaarheid bouwde hij de kapel, waarbij hij gebruik maakte van aarde en wijn (in plaats van water). Uiteindelijk zien we het haventje van Vathi, waar we een mooie plek vinden vlak voor een Griekse taverne. We leggen aan, reserveren een tafel en bekijken alvast de vis. Drie exemplaren die het helderst uit hun ogen worden voor ons apart gelegd. Het voelt hier als thuiskomen.
Griekse achterland
Vathi is klein en intiem, met alleen wat visbootjes in de havenkom waar een paar oude mannen aan zitten te rommelen. Ze gaan helemaal op in wat ze doen en het adagium ‘messing about in boats’, lijkt ook op deze vissers van toepassing. Op onze wandeling zien we hoe eenvoudig het Griekse achterland kan zijn. Afgeleefde auto's, een voetbalveldje met doelen van visnetten en een oud krom mannetje met een winkelwagen vol dozen vis die zijn lading moeizaam de heuvel op duwt.
Terugtocht naar Athene
De volgende dag zit onze vakantie er jammer genoeg alweer op. De 27 mijl terug naar Athene turen we uit over het water en zit iedereen met zijn eigen gedachten. De mijne: ‘hoe kom ik hier zo snel mogelijk terug?’.
Zelf varen rond de Saronische Eilanden?
Bekijk het aanbod op Vakantiesophetwater
Varen in Griekenland
Informatie voor jouw ideale vaarvakantie
Lees hier alles over varen in Griekenland, van populaire vaargebieden tot weersomstandigheden, huurmogelijkheden, vaarroutes en praktische tips.
Praktische informatie
Wanneer zeilen in de Saronische Golf?
De Saronische Golf is vanwege de ligging onder Athene het belangrijkste vaarvakantiegebied van Griekenland. Wij maakten deze tocht half juni en op veel plaatsen begon de drukte al toe te nemen. Het is dus aan te raden dit gebied in het voor- of najaar te bezoeken.
Weer Saronische Golf
Het vaarseizoen in de Saronische Golf loopt van april t/m eind oktober en de wind is in augustus meestal behoorlijk voorspelbaar. In de zomermaanden (vooral juli en augustus) kan de Meltemi waaien, een stevige noordelijke wind. De Meltemi laat zich vooral gelden in de Cycladen en Dodekanesos. In de Saronische en Argolische golf ben je beter beschut.
Navigatie Saronische Golf
Het is verplicht de scheepvaartroute voor de kust van Athene haaks over te steken.
- Greek Waters Pilot, ISBN 9781846235214
- Communicatie:
- Kustwacht - VHF 12
- Weer - VHF 86
- Olympia Radio - VHF 27, 28 en 88
Meer informatie over zeilvakanties vanuit Athene