Varen door Frankrijk met eigen boot: vaarroutes en tips
Frankrijk is één van de populairste vaarbestemmingen voor bootbezitters. Het ligt vlakbij, heeft prachtige rivieren en kanalen en een heerlijk klimaat. In dit artikel alles over vaarroutes, plus: veel praktische informatie over varen door Frankrijk met een eigen boot.
Meteen naar
Routes naar de Middellandse Zee
Varen naar Frankrijk
Frankrijk is een prachtige vaarbestemming voor iedere bootbezitter. Het is wel belangrijk dat je schip technisch betrouwbaar is en dat je voldoende tijd hebt om wat langer onderweg te zijn, want het kost wel een paar weken om heen en terug te varen. Je vaart over rivieren en kanalen en passeert een paar honderd sluizen, te midden van een prachtig landschap. Je klimt en daalt mee met het reliëf van het Franse binnenland. Aan het eind van de dag leg je aan bij steden en dorpen met de spreekwoordelijke Franse sfeer.
Vaarbewijs Frankrijk
Bij het plannen van een vaartocht naar Frankrijk op eigen kiel komt wel wat meer voorbereiding kijken dan een retourtje Friese Meren. Je bent langer weg, en omdat je een paar landsgrenzen passeert moet je wat papierwerk regelen. Om met eigen boot in Frankrijk te varen heb je een vaarbewijs nodig. Vaar je met een huurboot, dan is dit niet verplicht.
"Het is verplicht om een ICP aan boord te hebben"
Vaarvignet Frankrijk
Voor iedereen die vaart op de Franse binnenwateren met een boot langer dan 5 meter en/of gemotoriseerd boven de 9,9 pk is een vaarvignet van de VNF verplicht. Je kunt dit vignet van tevoren aanvragen via Vnf.fr (klik op de homepage op: Achetez votre vignette plaisance) maar ook onderweg kopen op een van de sluizen bij de Franse grens. Een vignet voor 30 dagen zal voor een schip van 10 meter ongeveer 120 euro kosten.
Voor degene die een boot huren in Frankrijk is fijn om te weten dat het vignet in de huurprijs inbegrepen zit.
ICP en ICC Frankrijk
In Frankrijk is het voor booteigenaren verplicht om een ICP (een internationaal eigendomsbewijs) aan boord te hebben. Je kunt het ICP kopen in de webshop van het Watersportverbond.
Ook het aan boord hebben van een ICC (een internationaal vaarbewijs) is verplicht. Om een ICC te kunnen aanvragen, moet je een Nederlands vaarbewijs hebben, zelfs al is dat in Nederland voor jouw schip niet verplicht. Sinds 2010 wordt het ICC direct in combinatie met het Klein Vaarbewijs op één document verstrekt. Op het ICC staat dan 'International Certificate for Operators of Pleasure Craft'. Heb je een vaarbewijs van voor deze datum, dan kun je dit vaarbewijs bij via het CBR om laten omzetten naar het nieuwe exemplaar met ICC.
Schippersverzekering
Als je bang bent om schade te varen, dan is het goed om te weten dat je een schippersverzekering af kunt sluiten. Bijvoorbeeld via verzekeringsbedrijf Pantaenius.
Overige papieren
Denk ook aan het meenemen van het verzekeringsbewijs van je schip, en je marifoonvergunning. De buitenlandse douane kan vragen om aan te tonen dat je BTW hebt betaald over je schip. Daarom is het handig om een bewijs daarvan aan boord te hebben, bijvoorbeeld een aankoopnota of een BTW-verklaring (aan te vragen bij de douane).
Waterkaarten en boeken
Op het water kun je niet zonder goede waterkaart om je te oriënteren of om te kijken waar ondieptes in de rivier liggen, of wanneer de eerstvolgende sluis er aan komt. Ook de planning van een vaardag is haast onmogelijk zonder waterkaart. Voor Frankrijk zijn de waterkaarten van Fluviacarte en Du Breil de meest gebruikte. Wie liever digitaal navigeert kan kiezen uit vaarkaarten van bijvoorbeeld Stentec, Navionics of PC-Navigo.
"Voor de trip moet je minimaal 3 à 4 weken uittrekken"
Vaarwijzer Noord-Franse binnenwateren
Heb je serieuze plannen om in Frankrijk te gaan varen, of wil je een lange tocht naar dit schitterende vakantieland ondernemen, dan is Vaarwijzer Noord-Franse binnenwateren interessant voor je. In deze uitgebreide gids vind je beschrijvingen van alle vaargebieden in Noord-Frankrijk. Behalve reisvoorbereiding en toeristische informatie, tref je vooral ook vaaraanwijzingen, tips en de bedieningstijden van de bruggen en sluizen.
Bestel hier jouw exemplaar van Vaarwijzer Noord-Franse binnenwateren.
Routeplanning Frankrijk
Voor de trip met eigen schip naar en door Frankrijk moet je minimaal 3 à 4 weken uittrekken. Daarbij zijn de vaardagen goed gevuld. Ga je wat dieper Frankrijk in, wil je onderweg de vele dorpen en steden bekijken (en wie wil dat nou niet?) of een rustiger vaartempo aanhouden, dan kun je er beter wat meer tijd voor reserveren. Het is belangrijk om al voor vertrek te controleren of er stremmingen zijn, omdat één kapotte sluis een heel kanaal blokkeert en omvaren veel extra tijd kost – of domweg geen optie is. Het is raadzaam om onderweg te blijven checken. Stremmingen kun je vinden op Teletekst pagina 722 of op Vnf.fr. Waterstanden kun je checken op Vigicrues.gouv.fr.
Tunnels in Frankrijk
Welke route je ook vaart in Frankrijk, je hebt altijd kans dat je een scheepvaarttunnel tegenkomt. Dit is een typisch Frans fenomeen, dat je op heel veel kanalen op het hoogste kanaalpand aantreft. De lengte van de tunnel varieert van een paar honderd meter tot een kilometer of 4-5. Niet alle tunnels zijn van binnen even goed verlicht, dus neem een goede zaklamp mee. De meeste tunnels bevaar je op eigen kracht, de invaart wordt geregeld met stoplichten.
"De populairste routes gaan via de Maas, Schelde en Samber"
Vaarroute door Frankrijk
Wie met eigen boot naar Frankrijk vaart, heeft de keuze uit vele mogelijke routes voor heen- en terugweg. Zo zijn er vanaf Nederland zes verschillende doorgangsroutes naar Frankrijk, die allemaal door België voeren. De populairste routes gaan via de Maas, de Schelde en de Samber. Wie door wil naar de Middellandse Zee heeft vanaf het stadje Châlon-sur-Saône is er maar één optie: de route over achtereenvolgens de Saône en de Rhône.
Varen naar Parijs
Op 'eigen kiel' naar Parijs varen spreekt vele watersporters tot de verbeelding. Met je eigen boot onderlangs de Eiffeltoren varen, terwijl tegelijkertijd op de andere oever het van oorsprong Franse Vrijheidsbeeld aan je voorbijtrekt, is een onvergetelijke ervaring.
Jachthaven Parijs
Als je het centrum van de stad wilt bezoeken kun je het beste de Port de l'Arsenal als uitvalsbasis kiezen. Deze grote jachthaven ligt even ten westen van het Île de la Cité en het Île Saint-Louis. In de zomer is van te voren reserveren beslist aan te raden, zeker voor wat grotere schepen.
Vaarroute richting Parijs
De snelste route naar Parijs is via Dordrecht, Antwerpen, Gent, Doornik, Valenciennes en Denain. Vanaf daar kun je of via het Canal Du Nord (vlotter maar drukker), of via het Canal de Saint-Quentin (minder vlot, maar rustiger en mooier) naar de Oise. Deze rivier mondt 70 km ten westen van Parijs in de Seine uit. Gerekend vanaf Dordrecht is Parijs ongeveer 90-100 uur varen.
"Hoe gaaf om dwars door de meest landelijke stukken te varen?"
Terug over de Marne
Wie niet dezelfde weg terug wil varen en de tijd heeft, vaart over de Marne, het Canal de l'Aisne a la Marne (langs Reims) en het Canal des Ardennes naar de Maas. Dit is een wat langere route, reken op ongeveer 130-140 uur varen.
Binnendoor naar de Middellandse Zee
Veel watersporters dromen ervan om op de Middellandse zee te varen. De kortste weg ernaartoe leidt door het binnenland van Frankrijk. Hoe gaaf is het om met je jacht dwars door de meest landelijke stukken van Frankrijk te varen, onderweg naar de Méditerranée.
Routes naar de Middellandse Zee
Er zijn vanaf Nederland zes verschillende zuidwaartse routes door Noord- en Midden-Frankrijk. Vanaf het stadje Châlon-sur-Saône is er maar één optie: de route over achtereenvolgens de Saône en de Rhône. Bij Port-Saint-Louis-du-Rhône, in de buurt van Marseille, vaar je de weidse Middellandse Zee op. Voor de trip naar de Middellandse Zee moet je minimaal 30-35 dagen uittrekken. Daarbij zijn de vaardagen goed gevuld. Wil je onderweg de vele dorpen en steden bekijken (geloof ons: dat wil je) of een rustiger vaartempo aanhouden, en dan kun je er beter wat meer tijd voor reserveren.
Varen op de Maas
De Franse Maas is een van de meest populaire bestemmingen in het nabije buitenland onder toervaarders uit Nederland en België. In een vaarvakantie van een week of 4 is dit gebied prima bereikbaar. Heb je meer tijd dan kun je wat dieper Frankrijk invaren, de Maas blijft mooi.
"Het varen hier heeft wel wat weg van een stedentrip"
Bovenloop van de Maas
De bovenloop van de Maas in Frankrijk stroomt langzaam tussen beboste heuvels. Aan de oevers liggen gemoedelijke dorpjes en steden met een bewogen geschiedenis, zoals Charleville-Mézières, Sedan, Mouzon, Stenay, Commercy en Verdun. Op de 272 kilometers die de Maas in Frankrijk bevaarbaar is, liggen er maar liefst 59 sluizen.
Varen op de Moezel
Iets dieper Frankrijk in stroomt de Moezel. Indrukwekkende kathedralen, schitterende paleizen en een rivier tussen groene heuvels, je vindt het allemaal als je de tijd neemt om de bijzondere Franse Moezelstreek vanaf je schip te ontdekken. Het varen hier heeft wel wat weg van een stedentrip. Op dagafstand van elkaar liggen heel verschillende plaatsen, die allemaal wel iets interessants te bieden hebben. Toul is bekend om zijn kathedraal en Nancy vooral om de witmarmeren paleizen rond het Place Stanislas. Pont-à Mousson is een prettig stadje met een oude abdij aan de oever van de Moezel en Metz heeft eigenlijk alles: een mooie kerk, mooie paleizen en een prettige sfeer. Het onverwacht aangename Thionville heeft een erg gezellig centrum, vol terrassen. Tussen al die steden stroomt de alles verbindende Moezel.
Boot huren in Frankrijk
Ook zonder eigen schip is Frankrijk een super populaire bestemming voor watersporters. Met een huurboot kun je de Franse wateren uitstekend verkennen. Groot voordeel van huren is, dat je niet eerst een aantal weken nodig hebt om een mooie regio te bereiken. Hier lees je alles over vaarvakanties met huurboten in Frankrijk.
Auteur
De tekst over Varen in Frankrijk is geschreven door Frank Koorneef, auteur van diverse titels uit de bekende Vaarwijzer-serie.